ESET1

Deník z plavby ....

 

1.Den - Pondělí 5.7.2010

11.00 odjezd z Plzně a Přeštic do Wismaru

18.00 příjezd do Wismaru a nalodění jídla a bagáže a prostě všeho

19.00 David s Dandou jedou ještě nakoupit petky s vodou a Jirka dává věci do lodě a ukládá na své místo

20.00 Danda odjezd zpět do Plzně (přejem příjemnou cestu) a my s Jirkou opět ukládáme věci na lodi

22.00 Večeřě, pivko, panáček a hurá do sprchy (teda chvíli jsme čekali jelikož co Danda odjel začalo dost foukat a pršet)

23.00 naladil jsem net a ještě koukáme na počasí a debatujeme

23.45 Jirka jde na kutě a já to vypnu a jdu taky

 

2.Den - Úterý 6.7.

Dnes jsme vstali kolem půl deváté. Po snídani začínáme pracovat na lodi a kompletně ji připravujeme na vyplutí. Vytřít palubu. Plachty - kosatka a bouřková kosatka a hlavní plachta. Byla prasklá žárovka v kotevním světle na vrcholu stožáru, takže jsem tam Jirku vytáhl na sedačce a on to opravil. Dotankování vody do nádrží. Příprava navigace, navtegu adalší elektroniky. Navázání vlajek. Příprava kotvy.

 

3.Den - Středa 7.7. - 1.Den plavby

Tak Den D je tady. Vstáváme brzo, kolem sedmé. Já si jdu dát rychlou sprchu. Kapitán chvilku po mě. Příprava snídaně - ještě zbytek výborné bábovky a čaj. Něco po osmé vyplouváme. Ahoj Wismare! Hned po vyplutí kapitán konstatuje nefunkčnost speedmetru a losujeme kdo půjde pod vodu. Samozřejmě jsem prohrál takže hurá do plavek, brýle a ploutve nasadit. Voda celkem osvěžující, má něco pod 22 stupňů. Ve vrtulce na trupu lodi se usídlil nějaký potvora šnek, tak jsem ho musel vydloubat šroubovákem (no povedlo se mi to asi na poosmé). Vše OK a vyrážíme. Vítr nic moc, ale plachty jdou nahoru. Zatím fouká tak kolem 5 m/s tak to jde a my plachtíme. Jedeme směr ostrov Férman (správný název doplním následně). Mezi pevninou a ostrovem je vysoký silniční a železniční most který podplouváme. Vítr úplně přestal foukat takže jdou plachty dolů a rychtáme na motor. Sluníčko  žhne a my se smažíme. Po cestě potkáváme i několik delfínů. Na motor jsme dojeli až do Dánského přístavu a to kolem půl desáté večer. Přístav se jmenuje Bagenkop. Přístav plný ale kapitán si poradil a přistáli jsme na kocnci mola zboku. Já sprcha a kapitán večeře. Po večeři tady internetujeme a trošku pracujeme. Teď už hurá na kutě a zítra ráno opět dál - na sever.

 

4.den - Čtvrtek 8.7. - 2.Den plavby

Tak dnes jsme vyrazili až v kolem desáté z přístavu. Moc se nám nechtělo vstávat, jelikož jsme byli z toho slnka docela zdrchaní a navíc jsme šli dlouho spát. Ráno to vypadalo solidně, byl celkem příznivej vítr a celkem příjemně to houpalo. Takže jsme asi tři hodiny plachtili. Dokonce jsme vytáhli i genakr a na zaďák jsme slušně plachtili. Právě asi po třech hoďkách se opakovala situace ze včerejška a vítr úplně ustal. Sakra! Takže nastartovat motor a už jsme rachtali. Už nás z toho rachtání bolí hlava a ze sluníčka jsme jak dva Italové. Hi hi. Do přístavu v Lohals jsme dorachtali kolem sedmé. Pak sprška a večeře ... dali jsme si labužnické párečky s hořticí a chlebíkem. Teď to tady naťukam a jdu za Jirkou na loď. Internet je tady totiž kousek v přístavu, takže tu sedím na lavičce, píši a popíjim pivko. Dneska jsem ani nic nenatáčel, nebylo co .... klidné moře které vypadá jak rybník je docela nuda. Takže nám držte palce a modlete se ať nám již zítra fouká.

Dnes jsme TADY

 

Pátek 9.7. - 3.Den plavby

Vstáváme v 8.00, snídaně, umytí lodě a příprava na vyplutí. Z Lohals vyplouváme kolem desáté hodiny. Ve 13.00 podplouváme jeden z největších mostů na světě. Most (Great Belt Bridge) který spojuje Dánské ostrovy. Měří cca 20 km a my podplouváme v místech plavební dráhy s největšími mostovými pilíři. Náš kurs je stále na sever. Celý den nám zase nefouká a my motorujeme. V 17.00 začíná foukat tak vytahujeme genu a plachtíme až kam to bude možné. Ve 20.00 kotvíme na kotvu u romantického pustého ostrůvku Vejroe uprostřed severního Baltu. Nafoukl jsem si gumový člun a vyrážím provést výsadek na ostrov. Na ostrově jsem vylezl na zříceninu domku a udělal pár záběrů na kameru. Po výsadku jsem se ještě povozil na motorovém člunu (samozřejmě jsem úplně turch - hi hi). Následuje véča na lodi a pak už jen z Jirkou debatujeme (není připojení na internet) a probíráme vše možné. Spát jdeme kolem půl dvanácté a doufáme že to nebude moc houpat, že směr větru vydrží a my budeme krytí ostrůvkem proti vlnám.

A tady ještě přidávám přání pro Petra a Káťu, kteří mají v sobotu svadbu ....

a ještě trochu toho sailingu ...

 

Sobota 10.7. - 4.Den plavby

Samozřejmě se stalo to co jsme nechtěli. Vítr se otočil a s námi začla loď houpat jak divá. Já spím v přídi lodi a úplně sem nadskakoval - opravdu super .. ha ha. Takže jsme se vzbudili oba asi ve 4.00 oblíkáme se, zvedáme kotvu a přeplouváme se schovat na severní stranu ostrova. Kotvíme asi v 6.00 a jdeme se ještě dospati. Vstáváme v 8.30 a kapitán hned hlásí nemilou zprávu "úplné bezvětří"! Běs! V 9.15 startujeme motor a vyplouváme směr sever. Při cestě tepr kapitán dělá výbornou snídani (topinky s pomazánkou). Mimochodem dva chleby vyhazujeme a z toho co zbyl a jsou z něj ty topinky jsem mírně oškrábal  penicilin a je good. 11.30 stále rachtáme a je neskutečné horko. 12.00 trošku začalo pofukovat asi 3-4 m/s tak vytahujeme hlavní a genakr a vypínáme to rachtadlo. To je krása když ten motor nebeží - už nám z toho třeští hlavy. Počasí furt jak v karibiku a tak dáváme koupel (viz. video níže). 13.15 opět úplné bezvětří, takže jsme si to moc neužili. Opět start motor a ratata. 21.00 kotvíme v přístavu Hadsund v zátoce (fjordu) Mariager Fjord. Okamžitě sprcha, večeře a teď to sem láduju. Jirka ještě prozkoumal počasí na příští dny a děláme brífing. vypadá to zajímavě, ale necháme se překvapit.

 

Neděle 11.7. - 5.Den plavby

Vstáváme v půl osmé - na osmou jdu za háfmajstrem zaplatit přístav a taky potřebujeme dotankovat naftu. Bohužel nebere eura tak mažu do městečka do bankomatu. Mírný problém s bankomatem, ale na druhý pokus OK. Dotankováváme do nádrže a kanystrů celkem 60l nafty. Následuje snídaně. Potom ještě vyřizuji mejlíky a Jirka umývá loď. Je to tady bezvadnej přístávek - skvělé zázemí yacht clubu (je to zde pro Dány jedno z nejoblíbenějších prázdninových míst). V 11.15 vyplouváme a v 11.30 nám otevíraj most. Nabíráme směr moře, které je ještě asi 8 mil zátokou. Je pod mrakem a poprchává. 18.30 proplouváme zúžením mezi Dánskem a ostrovem Laeso a míříme přímo do Skagenu. 22.00 zapadá slunce a my jsme 7 NM před Skagenem a jelikož začalo studeněji foukat tak se i oblékáme. 23.30 vplouváme do přístavu ve Skagenu. Přístav narvaný k prasknutí (lodě na sebe navázány až do 4 řad) - ty milionářský luxusní motorový jachty tu zabíraj nejvíc místa (ty na sebe amozřejmě navázány nejsou - hi hi). Jirka již dle dřívější zkušenosti přiráží k jednomu molu soukromé firmy, tak se přivazujeme. Jdeme spát kolem 0.30

 

Pondělí, Úterý 12.,13.7. - 6. a 7. Den plavby

7.00 budí nás nějakej vocásek, že nemáme u toho mola co dělat (poskok z té fabriky), tak přeplouváme do přístavu kde je již naštěstí místo. Jdu se rozhlídnout po přístavu. Za loď nic neplatíme jelikož zde budem jen dopoledne. Sháním pekařství a jdu nakoupit chleby a rohlíky. Chvilku pracuji na compu a odesílám mejly. Tankujeme naftu do kanystru - 20l. Následuje sprcha. 12.30 vyplouváme z přístavu. Vytahujeme plachty. Uvidíme jak to bude vypadat až obeplujeme cíp Skagenu a dáme se na severní moře. 15.45 obeplouváme Skategat a již jsme na moři, ale ustává vítr tak startujeme motor. Do Norska to máme cca 160 NM. K večeru začíná opět foukat tak vytahujeme plachty. Vidíme mračna a vypadá to že se ženeme do nějaké buřiny. Vlny dost zesílily a hází to s náma jak diví - ze předu do zadu i ze strany na stranu. 23.00 začíná vydatně pršeta my již připraveni v našich nových offshoreových oblecích. Navlíkáme i záchrané vesty. Do podpalubí se mi vůbec nechce - jak nám to tejden nehoupalo tak teď to houpe jak ďas. Kapitán tedy odpočívá v lodi a já jsem na palubě. Lehnout si jdu až ve čtyři ráno kdy už je mi to úplně jedno (to houpání) jak jsem znavenej. Ráno kolem sedmé začíná dosti foukat vítr 10-12 m/s - ale průser je že proti nám. 8.00 kapitán mě budí. Jsem dost na kaši jak jsem nevyspalej. Domlouváme se že se schováme v Kristiansandu v Norsku a loď stáčíme kousek nazpět (asi 15 NM). V Kristiansandu kotvíme v přístavu v 11.00. Zaplatíme přístav, dáme sprchu a ve 12.00 zaleháme. Spíme do šesti do večera. Jirka stahuje počasí a děláme plán další plavby. I když to s počasím nevypadá zas tak růžově, domlouváme se že přeplavbu podniknem, jinak by jsme se na Shetlandy nedostaly celej tejden. Po osmé večer vyrážíme na prohlídku města. Ve 22.00 jsme zpět a dáváme si véču. 23.00 jdeme spát.

SKAGEN

SRANDIČKY

NORSKO PŘED KRISTIANSANDEM

 

Středa, čtvrtek, pátek 14., 15., 16.7. - 8., 9. a 10. Den plavby

8.00 vstáváme, snídaně + úklid + příprava věcí na přeplavbu. 9.45 jdu nakoupit zeleninu do města + pohledy + suvenýry. 11.00 hygiena a Jirka jde ještě taky do města. 12.00 vyplouváme. Je zataženo, moc nefouká a je chladno. 15.00 dáváme sváču - již plujeme po moři podél skalnatého Norska a začíná poprchávat. 18.45 proplouváme kolem nejjížnějšího bodu Norska, kolem majáku Lindesnes. Stále rachtáme + plachty. 17.30 Jirka se rozhodl udělat gulášek, tak si dáváme ještě něco teplého do žaludku (to zatím ani netušíme že je to naše poslední jídlo na příští tři dny). 21.00 začíná celkem foukat tak vypínáme motor a plachtíme. Něco po desáté hodině přestalo foukat a kolem nás se stahují černá mračna. Asi něco přijde. A sakra přišlo! "Zbytek plavby dopisuji až nyní (po třech dnech) v přístavu. Dopisuji na to co si vzpomenu. Byli to tři dny brutální plavby v brutální vychřici. Jsme rádi že jsme celí." 23.00 začíná zesilovat vítr i vlny přidávaj na velikosti a fouká kolem 7 m/s. Prší a je hnusně. Po půlnoci vítr zesílil již na 10 m/s - refujeme hlavní plachtu. Jdu se na chvilku natáhnout, jsem unavený. Loď sebou hází, vlny naráží do lodi, moc se spát nedá. Vítr zesílil na 15 m/s. Plujeme již dosti v náklonu (neležím na posteli ale na boku lodi a nad hlavou mám druhou stěnu). Po chvíli na mě Jirka volá. V rychlosti se nasoukávámdo obleku a beru si záchranou vestu. Venku je boží dopuštění. Vlny lítaj přes loď. Jsme již v takovém náklonu (jak do plachet tlačí vichr), že jsme polovinou lodi ve vodě a půlka ráhna s plachtou v moři. Musíme skasat plachty tak Jirka leze dopředu a já jsem u kormidla. Vichřice má sílu 25 m/s a v nárazech 35 m/s. Hotový dopuštění. Na holý stěžeň uháníme 6 uzlů (to jsme za normálních okolností když jedeme na plné plachty)! Jirka si jde na chvíli lehnout a oddychnout si. Asi hodinu sedím na palubě u kormidla když v tom se přes nás zezadu převalí obrovská vlna a spláchne loď jak malinu. Vymrštilo mě to dopředu. Ještě že jsem připoutanej harnesama k zadnímu stěhu (jinak se asi koupu). V kokpitu sedím jak v bazénu (je plnej vody). Autopilot se tím nárazem a tlakem vlny rozbil. Jirka vylézá a dost nevěřícně volá "Co se dějeeee, mám plnou postel vody...???" Od této chvíle se musíme střídat u kormidla a natvrdo v těchto vlnách kormidlovat a sledovat kurz na kompasu protože autopilot je KO. Ráno kolem sedmé vítr ustal a je bezvětří - startujeme motor a rachtáme. To bezvětří nevěstí nic dobrého. No jasně za hodinu je to tu zpět! Vytahujeme pouze bouřkovou kosatku ajedeme pouze na ni. Celý den fouká silenj fičák a to mezi 10 až 20 m/s. Vlny jsou vysoký jak třípatrovej barák. Je to makačka to ukormidlovat a udržet kurz. Ještě že nám fouká zadní vítr. Plujeme přímo na západ směr Shetlandy - Lerwick. V pátek ráno kolem 1.00 se na obzoru vynořují ropné plošiny. Cestou proplouváme kolem celé řady ropných plošin. Je to celkem strašidelná podívaná - tma, osvětlené plošiny, vichřice, déšť a obrovské vlny. Kolem 4.00 mě Jirka střídá. Asi po hodině otevírá luknu a křičí "Průser, něco nás drží a stojíme na místě!" V těch velkejch vlnách stojíme na místě a loď se nám zmítá jak blázen. V duchu si říkám že to snad neni možný, že se musim už každou chvíli vzbudit z toho hroznýho sna. Jirka startuje motor a dává plnej výkon. Furt stojíme na místě! Co teď? Nejspíš by jsme měli zavolat pomoc. Jirka dává plnej zpětnej chod a hurááá pustuilo se to! Plujeme dál. Byla to nejspíš rybářská síť nebo bóje nebo nějakej bordel z ropnejch plošin. Na Shetlandy to máme něco přes 100 NM. Domlouváme se že se budem střídat po 10 NM. Žaluudky máme tak ztažené že jsme celé tři dni vůbec nic nejedli, prostě to nešlo! Musel jsem do sebe nutit Bebe oplatky abych aspoňněco pozřel, ale vždy jen tak tři kolečka. Čím víc se blížíme k ostrovům tím se cesta zdá delší a vůbec to neutíká. Je stále hnusné počasí a šílené vlny (z několika směrů) takže nám to fakt leze na mozek (teda hlavně mě). Již 40 mil před pobřežím vyhlížím kdy je zahlédnu. Nic. Ostrovy ponořené v mracích se před námi začínaj zjevovat asi až 3 míle před pobřežím. Na útesech je vidět jak se o ně vlny tříští a lítají tak 30 m vysoko. Musíme dávat pozor a pomalu se suneme do plavební dráhy která vede do zátoky. Zdá se to nekonečné, ale ve 23.00 kotvíme v Lerwicku ajsme štastni že jsme to zmákli. Jdu nás zapsat na kapitanát a nemůžu se skoro ani podepsat jak se mi klepou ruce. Jirka padá za vlast a já si jdu dát ještě horkou sprchu. Kolem půlnoci upadám do mdlob a jsem rád že jsme to přežili!

 

17.7. Sobota - 11. Den plavby

Já spím až do půl druhé odpoledne. Jirka vstal asi normálně ráno a šmejdí po lodi a suší věci. Dáváme si snídani (tedy pokud se tomu tak dá říkat ve dvě odpoledne?). Máme výborná míchaná vajíčka. Po třech dnech konečně jídlo (a v klidu)! Jdu do Tourist centre pro nějaké letáky a prospekty a zároveň kupuji kód na wifinu. Cestou zpět na loď jsem zase dostal hlad, tak kupuji pizzu k večeři. Zkoušíme se připojit (po chvíli na to přicházíme) a funguje to. Před lodí ze břehu slyšíme nějakou známou řeč - češtinu. Jirka vylézá a dává se do řeči. Vytahuji piva a zveme pány posedět a na kus řeči na palubu. Ze tří sympatických chlapíků se vyklubal štáb České televize který natáčí (náš oblíbený) dokument "Na cestě" Po jejich odchodu internetujeme, diskutujeme atd. Jdeme spát kolem půlnoci.

 

18.7. Neděle - 12. Den plavby

Vstáváme kolem osmé. Dáváme si snídani. Stále ještě chleba ze Skagenu, ale už ho nemůžeme ani vidět (není zkaženej, ale je tak hnusnej že ho zbytek vyhazujeme a krmíme s ním racky). Jelikož je dobré slunce jdeme udělat pár záběrů na přístav. Někdy kolem 11.00 se pro nás staví kluci ze štábu. Autem nás napřed vezou k nim do domečku, kde nás hostí výborným obídkem a taktéž výbornou Orkneyskou whisky. Po "O" jedeme na nejjižnější cíp Shetlandů k majáku ...., kde natáčíme a fotíme místní ptáčky Puffiny, maják a přírodní scenérie. Potom nás kluci berou ještě na historické hradiště (vykopávky a zříceninu) .... Po výletě nás pánové odváží zpět do Lerwicku (do přístavu) k lodi. Loučíme se, vyměňujeme kontakty a děkujeme za super výlet. V přístavu kotví od rána obrovský parník a stále vykládá a nakládá turisty. Žádné horko tu není. Nosíme bundy a večer na lodi i topíme. Jirka se dal do opravy autopilota a celého ho rozebral. Natekla do něj voda, tak ho Jirka vysouší a promazává součástky. Funguje - Super! Stahujeme fotky a videa do počítačů a koukáme co jsme natočili. Jirka chce udělat večeři tak jsem nám skočil zase pro pizzu. Večer si dopisujeme věci na compech a pak si do půl třetí do rána pouštíme vtipy a fórky na počítači.

LERWICK

PONÍCI PRO SÁRINKU

SHETLANDY A PUFFINI

 

19.7. Pondělí - 13. Den plavby

Vstáváme kolem desáté. Dáváme si sladkou snídani. Jirka se dívá na předpověď počasí a domlouváme se že vyplujeme zítra brzo ráno a poplujeme až do Kirkwallu. Jdu zaplatit přístav a zjistit kde se dá koupit nafta. Kupujeme 60 l nafty. Poté vyrážíme na prohlídku městečka Lerwicku. Jdeme se podívat na pevnost Fort Charlotte a do místních uliček. Kupujeme potraviny v supermarketu. Dáváme věci do lodi a ještě se deme podívat a popřípadě něco koupit v Tourist centre. Píšeme pohledy. Cestou do sprch házíme pohledy do poštovní schránky. Poklízíme na lodi, ještě koukáme na internet a kolem půlnoci jdeme spát.

POZDRAV Z FORT CHARLOTTE

 

20.7. Úterý - 14. Den plavby

Vstáváme v 5.45. Snídaně. Vítr není ale mlha taková že je vidět max. 50 m. Po odpojení elektriky a odvázání vyrážíme z Lerwicku v 7.15. Po vyplutí ze zátoky nabíráme směr jih na Orkney Islands. 9.00 stále hustší mlha je vidět tak na 30m. 10.00 proplouváme kolem nejjižnějšího bodu Shetlandů (podle GPS). 14.00 proplouváme kolem Fair Isle, aŤ jsme od něho cca 200 m nic nevidíme (stále neskutečná mlha). Stále rachtáme na motor. V 17.00 vyjíždíme z mlhy a je azuro, ale stále zima. V 18.00 trošku fouká tak vytahujeme plachty a pomáháme tím motoru. V 19.30 přestalo úplně foukat. Hladina je jako sklo a kolem nás se stahují mraky. Stahujeme plachty. Orkneye již na dohled. 21.00 vplouváme mezi ostrovy a míříme do přístavu kam to máme ještě tak 10 NM. 23.30 kotvíme v přístavu. Nikde nikdo tak sprchy hold až ráno. 24.00 Jirka dělá véču (párky s bramborovou kaší). Řádně jsme si narvali pupíky a jdeme na kutě v 1.00.

 

21.7. Středa - 15. Den plavby

Vstáváme, teda budí nás Master of Harbour v 10.00. Vypisuji dotazník a mám zaplatit, ale cash a to nemáme takže přijde večer v šest. Je tady sakra větrno a sychravo, takže jsme celkem rádi že jsme schovaní s lodí v přístavu. Jdem si prohlédnout místní sailing club. Po návratu dáváme sladkou snídani a čajem. Venku stále fičí asi 12 m/s a je sychravo. Jdu se jen narychlo podívat do města a vyzvednout peníze z bankomatu. Zjistil jsem, že v jednom pubu je wifina, tak se vracím na loď, beru noťase a pádím do pubu. Přemlouvám ještě Jirku ať jde semnou, ale je nějakej nachcípanej tak zůstává na lodi. Sedím v baru a dopisuji deník a vkládám videa. Pouze na chvilku (v šest hodin) pádím zpět na loď zaplatit ten přístav. Vracím se poté zpět a dopisuji deník. Na loď se vracím o půlnoci a jdu si rovnou lehnout. Jirka už také leží.

 

22.7. Čtvrtek - 16. Den plavby

Vstáváme v půl desáté. Jdeme si dát sprchu do clubu. Po sprše Jirka dolévá kanystry do nádrže a jdeme dotankovat naftu do kanystrů 40 l. Potom si děláme k snídani míchaná vajíčka. Následně se vyrážíme podívat do Kirkwallu - chceme něco natočit a nafotit. Navštěvujeme místní nádhernou katedrálu a taktéž muzeum. Je zde zrovna válečná výstava - takže super! Zásobujeme se místní Whisky a suvenýry. Jdeme zpět na loď. Necháme tam všechny věci a bereme comp a pádíme do baru abychom zjistili počasí na zejtra a příští dny. Dáváme pivko a internetujeme. Píšeme pohledy. Už máme celkem hlad, tak se v 19.00 přesouváme naproti do restaurace a dáváme si gáblík (takovej guláš ve štrůdlovým těstu a obrovský hranolky a hrášek). Následně dáváme ještě zákusek - koláč se zmrzlinou politou čokoládou a whisky. Odcházíme asi ve 21.00. Jirka umývá loď a já poklízím vevnitř. Potom Jirka ještě plánuje zítřejší plavbu (je to tu dosti o mořských proudech). Budeme muset vstávat nejdéle v 5.00 abychom chytly ty správné proudy a vypluly ze zátoky a dále kolem Orkneyí až ke Skotsku. Pak si ještě čteme a Jirka dopisuje svůj zápisník z plavby. Spát jdeme kolem půlnoci.

 

23.7. Pátek - 17. Den plavby

Vstáváme v 5.00. Sladká snídaně + čaj. Hygiena. Vyplouváme v 6.25. Proplouváme mezi ostrovy a fotíme ty nádherná scenérie. 9.00 již plujeme směrem na jih , ale ještě při Orkeyských ostrovech. 11.00 proplouváme při Pentalandské úžině. Mezi Skotskem a Orkneyemi. Je to tu opět silných proudů, voda tu úplně vaří a dělají se i padesátimetrové víry. Plachtíme ale zároveň motorujeme. Ve 14.00 kotvíme v přístavním městečku Wick. Jdu zaplatit poplatky do Harbour office. Paní má takovej skotskej dialekt že se jí na všechno musím ptát třikrát. Potom jsem se na lodi pustil do loupání brambor a Jirka vaří. Měli jsme výbornej obídek (brambory a lunchmeat a hořtici a nějakou zeleninku v nálevu). Poté oddychujeme. Internet nemá signál tak na to kašlem a ztahujeme fotky a videa a upravujeme je. 22.30 jdu dát spršku. 23.00 uleháme a ještě si čteme. Po chvíli usínáme.

ORKNEY ISLANDS

 

24.7. Sobota - 18. Den plavby

8.30 vstáváme. Snídaně, úklid, hygiena. 10.15 vyplouváme z přístavu a opouštíme město Wick. Chvíli ještě musíme plout při pobřeží a za cípem to stáčíme na jihozápad směrem na Inverness. Cestou se opět kocháme drsným pobřežím Skotska. Cestou na nás z vody vykouknul tuleň - asi nás přišel pozdravit. 20.30 vplouváme do vnitřní zátoky kolem pevnosti Fort George. Připlouváme s odlivem takže dáváme bacha na mělčiny a dokonce se jednou otáčíme, když to zkratkou nepůjde. 22.30 kotvíme v nové maríně v Inverness. Jdu jako obvykle omrknout sociálky atd. Večeříme a v 1.00 jdeme na kutě.

 

25.7. Neděle - 19. Den plavby

Vstáváme v 10.00. Jdu dát sprchu a platím přístav. Připravujeme loď a plánujeme cestu na Loch Ness. Kolem 11.30 volám vysílačkou na Sea Lock Clachnaharry a táži se zda nás pustí zdymadlem do kanálu a v kolik. Tak že prý můžem přijet za dvacet minut. Kolem 12.00 vyplouváme z přístavu a hned za rohem je vjezd do kanálu Caledonian. Po chvíli máme již první zdymadlo za sebou  a jsme uprostřed Inverness kde je taktéž přístav. Jdu koupit licenci na plavbu kanálem a po Loch Ness. Trochu jsem protočil oči když cena byla 152 liber (nejméně na 8 dní na celý kanál kterým se dá proplout přes několik jezer až na západní pobřeží Skotska). Ale nezajímalo je že druhý den pojedem zpět. Po odvázání se nám otvírá swing bridge, který taktéž domlouváme přes vysílačku. Následují čtyři zdymadla za sebou (úžasná atrakce). Následuje průjezd kanálem (cca 6 Nm) a opět swing most a ještě dvě zdymadla. V 18.15 vplouváme na Loch Ness. Prostě suprové panorama! Plujeme po jezeru a fotíme a natáčíme. Tedy pokud to jde. Je zde totiž typické skotské počasí - pět minut lije jak z konve a pět minut svítí slunce. Ale i s těmi mraky a prosvítajícím sluncem je to úžasná scenérie. Kolem 20.00 kotvíme u malého přístávku naproti zřícenině hradu Urquhart Castle. Jirka se pustil do večeře. Natáhnul jsem elektriku a v lodi si pouštíme kamínka a přitápíme si. Jdeme spát kolem půlnoci.

KALEDONSKÝ KANÁL

 

26.7. Pondělí - 20. Den plavby

Vstáváme kolem desáté. Snídaně + příprava lodě. Ve 12.00 vyrážíme z přístavu tedy minipřístavu (bez sociálek). Přeplouváme pouze na protější břeh zátoky kde je hrad Urquhart Castle na který se chceme jít podívat. Před hradem je pouze jedno malé molo u kterého kotví lodě s turisty. Nyní tam však žádné lodě nebyli tak šup a už jsme tam byli uvázaní my. Ale jednu stranu jsme nechali volnou, tak co? Mají se zařídit. Samozřejmě když už se brouzdáme po hradu tak  nějakej parník s turisty zběsile troubí. Druhej totiž stojí u mola a tenhle nemá kde vyklopit turisty (jelikož tam stojí naše Esetka). Jirka už se plaší a chce hnát k lodi jí někam převázat. "Hlavně klid a nedívej se tam" říkám mu. "A ty si taky sundej tu kšiltovku" říká Jirka (mám na ní velkými písmeny SAILING). Samozřejmě po chvíli ukrutnýho houkání první parník odjel a přijel ten druhý (poradili si umělci). Šli jsme se podívat i do suvenýrů a nějaké nakoupili. Zaslýcháme že personál se stále shání po nějakých jachtařích co kotví dole u mola (hi hi). Když jsme všechno nafotili a natočili zase přijíždí ten parník pro turisty (sakryš). Nenápadně se brouzdáme dolů k lodi a když tenhle odplouvá už přijíždí další. Tak rychlé naskočení na loď, odvázání, nastartování motorů a plnou parou pryč to jste asi ještě neviděli. Tak jsme se celkem zachechtali a vyrážíme na druhou stranu Loch Ness do městečka Fort Augustus. Celou cestu rachtáme na motor jelikož fouká přímo proti. Před vplutím do Fort Augustus jsme trochu netrefili ten správný vjezd a místo na kanál vjížíme na řeku. Samozřejmě to v zápětí zjišťujeme když hlubka je najednou na metru a půl a najednou rachty rachty a jsme kýlem na šutrech. Jirka to otáčí a zkoušíme rozhoupat loď a dostat se z toho. Dav Japonských turistů na břehu má úplně zažhavené fotoaparáty a kamery. To je ale sranda ... ha ha ha. Po chvilce dal Jirka plnej výkon motoru a jsme z toho venku. Již po chvilce kotvíme u správného mola a jdeme na obhlídku do města. Tedy městečka. Je to vlastně nejvýchodnější místo naší plavby a otočnej bod ze kterého už se vracíme zpět domů. Asi po hoďce a půl nastupujeme na loď a odplouváme. Fouká zaďák tak vytahujeme plachty. Celé jezero Loch Ness plachtíme - super! Večer ve 22.00 se loučíme s jezerem a kotvíme již v kanálu před prvním zdymadlem. Sušíme věci a Jirka dělá véču. Smažený kuřecí nugetky a opečené housky (mňam). Potom píšeme ještě poslední pohledy a kolem půlnoci jdeme spát.

URQUHART NA JEZEŘE LOCH NESS

SAILING NA LOCH NESS

 

27.7. Úterý - 21. Den plavby

Vstáváme v 9.00. Snídaně. 10.30 odrážíme a rovnou vplouváme do 1. komory (zdymadla). Postupně projíždíme kanálem a všemi zdymadly. Celkem fofr. Vysílačkami si zdělili že plujeme a jsou na nás všude připraveni i se všemi mosty. Na moře se tudíž dostáváme v 13.45 posledním zdymadlem (Sea Lock). Ve 14.00 kotvíme opět v maríně v Inverness kde to již známe. Jirka dělá oběd. Koukáme na počasí a v celku to vypadá dobře. Kolem 17.00 jdeme zaplatit přístav a dotankovat naftu do kanystrů. Připojujeme se k internetu (draze placenému) a vyřizujeme pracovní záležitosti. Jirka na compu upravuje fotky. Přikusujeme k tomu něco sladkého. Poté sprcha. Lehnout si jdeme kolem půlnoci a ještě si čteme.

 

28.7. Středa - 22. Den plavby

Vstáváme v 8.00. Snídaně, hygiena a příprava lodi. 11.00 vyplouváme z přístavu. Hned za silničním mostem v inverness vytahujeme plachty a plachtíme.  Ve 13.00 proplouváme úžinou u pevnosti Fort George. Je zde vidět spousta delfínů skákavých, které si zde turisti hojně fotí. I Jirkovi se povedlo pár pěkných fotek. Stále plachtíme až do 14.45 kdy opět již nefouká a nahazujeme motor. Již máme směr východ a plujeme při skotském pobřeží. 18.00 se blížíme k přístavu (městu) Loussiemouth. Před přístavem děláme ještě fotoakci na scenérii pobřeží. 19.00 vplouváme do přístavu a kotvíme. Přistává nad námi jedna stíhačka za druhou (takže jsme z toho unešeni a naše foťáky jednou na plné obrátky). Jdu zaplatit přístav a zjistit kde jsou sociálky.  Kolem deváté večer se jdeme projít do města a zajímá nás jestli neuvidíme ranvej kam stíhačky přistávají. Základna je však asi 5 kilometrů za městem. Zjišťujeme však že je to základna RAF založená v květnu 1939. Dále se tedy procházíme po městě a narážíme na pizzerii. Večeře je jasná. Za chvíli již uháníme na loď se dvěmi horkými a voňavými pizzami. Nacpeme se, debatujeme a po půlnoci si jdeme lehnout a ještě si čteme. Usínáme kolem 1.00.

 

29.7. Čtvrtek - 23. Den plavby

8.00 vstáváme. Jdu si rychle pro pizzu k snídani, ale ouha je zavřeno. Tak v shopu okousek dál kupuji nějakou zeleninu, ovoce, tousty a sladkosti a mažu zpět na loď. Ač jsme chtěli brzo vyplout je nejnižší hladina odlivu a my stojíme kílem lodi na dně. Musíme tedy počkat než voda trochu stoupne. Z přístavu vyplouváme v 11.15 a vše OK. Na moři jsou velké vlny a hned za přístavem jsme ztratili dva bumly (než jsem je stačil sundat byli pryč - hajzlíci). Takže se pro ně vracíme a lovíme je z moře. Vy tahujeme plachty a plachtíme na zadní vítr. Obloha zatažená kolem 17 stupňů. Chvilku fouká a jedeme cca 5 uzlů a pak to zase přestává. Celý den plujeme při pobřeží. Přidal se silný proud naším směrem a fouká kolem 6 m/s. Plujeme rychlostí 7,5 uzle. Domlouváme se že zakotvíme v přístavu Fraserburgh. Je to sice velký rybářský přístav a není pro jachty ale uvidíme. No a teda vidíme! Všude děsnej smrad a na vodě kruhy od nafty (tak tady to moc neřeší). Jezdí tu jedna rybářská bárka za druhou. Jdu se podívat po okolí. Žádný hajz.. teda záchody, sprchy, elektrika .. nic. vracím se ve 21.00 a Jirka dělá večeři. Po večeři koukáme na počasí, na přeplavbu. Do Dánska to máme cca 350 Nm. Vypadá to že by zezačátku nemělo foukat a začít by mělo až druhej den v sobotu. Domlouváme se tedy že vyrazíme zítra dopoledne. Kolem 23.00 si zalézáme do kutlochů a ještě si čteme.

 

30.,31.7. a 1.8.  Pátek, Sobota, Neděle - 24., 25. a 26. Den plavby

Vstáváme v 8.00. Jdu zaplatit přístav (10 L) a zjišťuji že jsou tu sociálky. Následně jdu do města do supermarketu koupit ještě dobroty na cestu. Snídaně. Příprava lodi (olej, nafta, ...). Ještě jdeme hodit pohledy do schránky (ještě z Loch Ness) a pak mastíme do sprch. Z přístavu Fraserburgh vyplouváme ve 13.00. Tímto se loučíme se Skotskem. Fouká vítr proti takže rachtáme na motor. V půl čtvrté vytahujeme plachty a pomáháme motoru. Kolem páté zhasínáme motor a plachtíme. Zatahuje se, je ošklivě a zima. Plujeme přímím kurzem na východ (na Dánsko). Kolem šesté se začínáme s Jirkou střídat na hlídkách. V devět večer začíná lejt jak z konve. Jirka spí a přichází mě vystřídat o půlnoci. To už jsem opravdu rád jelikož jsem mokrej jak slepice a úplně zmrzlej. Spím do 4.00 kdy opět Jirku střídám. Jirka vypráví jak jsme proplouvali kolem ropných plošin a vypadalo to dost strašidelně. Také prý viděl delfíny u lodi a nějaké natočil. V půl páté už je svítání v plném proudu a již je dobře vidět. Mezi 4.45 a 5.00 se kolem mě vynořuje hejno tak deseti delfínů a začínají skotačit kolem lodě, jako by si s ní hráli a skáčí a podplouvají loď. No prostě super podívaná! Pak se delfíni objevují ještě za půl hoďky a potom ještě za dvě. Od té doby už jsme je neviděli. Jsou to pořádní kousci - delfíni skákaví. Od tří od rána opět motorujeme jelikož přestalo úlně foukat. Je hnusně - stále se velké šedivé mraky plouží po hladině moře a poprchává z nich a je mlha. Motorujeme zhruba do 11.00. Celou sobotu je takovéto zatracené počasí a ještě jdou velké mrtvé vlny ze tří stran takže si to houpání dost užíváme :-) Odpoledne kolem páté hodiny začíná foukat! Fouká příznivý jižní vítr o síle 6 - 7 m/s. Opět se střídáme ve hlídkách a spánku.

 

 

PŘÁTELÉ PŘÍŠTÍ TÝDEN TO DOPÍŠI .... !!!!!!!!!!!

Tedy myslím první týden v listopadu to tu určitě bude tak vydržte ..... Díky